Mediterendoejezo.nl

De eerste stappen naar innerlijke rust...
 

   Home          Wie zijn wij    |     Cursus Mediterendoejezo   |    Het TSM Meditatie 3 Stappenplan   |     Inschrijven   

 
 
 


 

Ons programma overzicht
TSM Meditatie voor Beginners
Cursus Mediterendoejezo
 In Company Trainingen
Mindfulness op de werkvloer
Stresspreventie voor bedrijven
Lachmeditatie voor bedrijven


 

De eerste stappen
 Wat is Meditatie
Waarom zou ik mediteren

Voor wie is meditatie bedoeld
Welke vormen zijn er eigenlijk
Wat is de beste meditatiehouding
De voordelen van meditatie


 

Veelgestelde vragen
Wanneer merk ik de effecten
Uren op een kussentje mediteren
Is meditatie moeilijk te leren
Kan iedereen leren mediteren
Helpt meditatie tegen stress
Is meditatie zweverig
Is Meditatie een religie


 

Meditatietips
Hoe kan ik zelf beginnen

Voorkomen dat je in slaap valt
Maak je meditatie plekje
Houd plezier in je meditatie
Breng structuur in je meditatie
De eerste stappen op een rij


 

 

 
 

Hoe kan ik het beste beginnen met meditatie?

De makkelijkste manier om bekend te worden met meditatie is het waarnemen van de ademhaling. Ga zitten op een stoel of op een kussentje met je benen gekruist, je rug en je hoofd recht en je handen steunend op of tussen je benen in. Je haalt een paar keer diep adem en laat de ademhaling volledig tot rust komen.

Richt nu al je aandacht op de op en neergaande beweging van de buik. Verander niets aan de ademhaling, kijk er alleen naar. Waneer je merkt dat je in plaats van je ademhaling waar te nemen in gedachten bent verzonken, breng je je aandacht weer rustig naar de ademhaling terug. Veroordeel jezelf niet! Dit is heel normaal, je bent je dit keer bewust van het feit dat je in gedachten verzonken was, dat is al een hele stap!

Kijk naar je gedachten als wolken die voorbij drijven, ze komen en ze gaan, je vindt niet de ene wolk leuker of mooier als de andere, ze drijven gewoon voorbij. Zo ook je gedachten, breng je aandacht steeds weer terug naar je ademhaling en wees zacht voor je zelf, verander van positie als je dat fijn vindt maar doe dat met volledige aandacht in de beweging, en als je weer lekker zit ga je weer terug naar de ademhaling.

Wanneer je met deze vorm van meditatie aan de slag gaat, bedenk je dan dat het lichaam en de geest dit niet gewend zijn. Je bent gewend om te rennen, te stressen en van alles te gelijk te doen, maar niet om niets te doen. Bouw dit op, begin gewoon eens met 10 minuten zitten en kijk hoe je lichaam reageert, je kan dit langzaam opbouwen naar een half uur of misschien wel een uur, het gaat niet om de duur, het gaat om het stil worden.




 

 

Oosterse meditatietechnieken
Visualisatie meditatie
Vipassana meditatie
Soefi Meditatie
Soefi dansen
Mantra meditatie
Zen Meditatie


Moderne meditatietechnieken
De Lach meditatie
Sociale meditatie
Actieve meditatie
Mindfulness meditatie
Dynamische meditatie
Transcendente Stilte Meditatie


Meditatie voor op het werk
Neem een time out en stop
Wees totaal in het moment
Drink je koffie met aandacht
Ontspan de ademhaling
Luister naar de stilte
Stem af op het Nu


Doe het Zelf Meditatie
De Bodyscan
Ademhaling tellen
Zen Meditatie
Laat gedachten voorbij drijven
Aanspannen om te ontspannen
Wees je bewust van je zintuigen
De diepe buikademhaling
De Rookmeditatie


Verschillende vormen van Yoga
Klassieke Yoga
Hatha Yoga
Raja Yoga
Jnana Yoga

 
             
     

Copyright 2007 Mediterendoejezo.nl