Mediterendoejezo.nl

De eerste stappen naar innerlijke rust...
 

   Home          Wie zijn wij    |     Cursus Mediterendoejezo   |    Het TSM Meditatie 3 Stappenplan   |     Inschrijven   

 
 
 


 

Ons programma overzicht
TSM Meditatie voor Beginners
Cursus Mediterendoejezo
 In Company Trainingen
Mindfulness op de werkvloer
Stresspreventie voor bedrijven
Lachmeditatie voor bedrijven


 

De eerste stappen
 Wat is Meditatie
Waarom zou ik mediteren

Voor wie is meditatie bedoeld
Welke vormen zijn er eigenlijk
Wat is de beste meditatiehouding
De voordelen van meditatie


 

Veelgestelde vragen
Wanneer merk ik de effecten
Uren op een kussentje mediteren
Is meditatie moeilijk te leren
Kan iedereen leren mediteren
Helpt meditatie tegen stress
Is meditatie zweverig
Is Meditatie een religie


 

Meditatietips
Hoe kan ik zelf beginnen

Voorkomen dat je in slaap valt
Maak je meditatie plekje
Houd plezier in je meditatie
Breng structuur in je meditatie
De eerste stappen op een rij


 

 

 
 

De Zenmeditatie


De zentraditie, die ook wel het huwelijk tussen Tao en het boeddhisme wordt genoemd, kent twee verschillende scholen en je vind de zit-meditatie terug in beide tradities. Je gaat ongeveer een meter van een muur zitten in de traditionele meditatie houding zitten, ken je die nog niet, kijk dan snel op even op onze website. We laten onze ogen op een ontspannen manier rusten op de muur ongeveer op schouderhoogte of iets lager. We brengen onze aandacht naar de ademhaling en letten op de uitgaande lucht die ons lichaam verlaat uit de neus. Deze uitademingen gaan we tellen, van één tot tien. Wanneer je de tel kwijt bent of in gedachten verzonken bent ga je rustig weer naar één. Eenmaal bij tien aangekomen begin je weer opnieuw met tellen.

De houding die we aannemen is strikt en we proberen niet te bewegen, kijk eens wat er gebeurd als je eens niet krabbelt op je neus als je jeuk hebt, of kijk eens of je echt wel moet bewegen als je toch niet meer zo lekker zit. Wanneer we accepteren wat er is, verdwijnt het ongemak vaak vanzelf. Natuurlijk moet je zacht zijn voor jezelf en wanneer je voet slaapt mag je best veranderen van houding, doe het langzaam en bewust, dan wordt het deel van je meditatie. Wanneer je begint met deze techniek, bouw het dan langzaam op en begin eens met dagelijks tien minuten te gaan zitten mediteren.

Besef goed dat er aan het lange stil zitten van de monniken lange training vooraf is gegaan en speel met de techniek, maar laat het wel voorop blijven staan dat je mediteert voor je lol. Verder is dit een techniek die gemakkelijk toegankelijk is en waar je snel bekend mee kunt worden en gemakkelijk is in te passen in je dagelijkse leven. We wensen je veel succes en natuurlijk kun je ons voor vragen altijd mailen!
 


 

 

 

Oosterse meditatietechnieken
Visualisatie meditatie
Vipassana meditatie
Soefi Meditatie
Soefi dansen
Mantra meditatie
Zen Meditatie


Moderne meditatietechnieken
De Lach meditatie
Sociale meditatie
Actieve meditatie
Mindfulness meditatie
Dynamische meditatie
Transcendente Stilte Meditatie


Meditatie voor op het werk
Neem een time out en stop
Wees totaal in het moment
Drink je koffie met aandacht
Ontspan de ademhaling
Luister naar de stilte
Stem af op het Nu


Doe het Zelf Meditatie
De Bodyscan
Ademhaling tellen
Zen Meditatie
Laat gedachten voorbij drijven
Aanspannen om te ontspannen
Wees je bewust van je zintuigen
De diepe buikademhaling
De Rookmeditatie


Verschillende vormen van Yoga
Klassieke Yoga
Hatha Yoga
Raja Yoga
Jnana Yoga

 
             
     

Copyright © 2007 Mediterendoejezo.nl